fermentranje hrane

Nekad davno, prije nego su postojali hladnjaci i adekvatna mjesta za skladištenje hrane, kako bi očuvali nutritivna svojstva i svježinu namirnica, naši preci su koristili proces konzervacije ili fermentiranje hrane. Fermentirana hrana je lakše probavljiva jer se u procesu fermentacije djelomično razgrađuju sastojci hrane. Uz to, dokazano je da ima dodatnih pozitivnih učinaka na naše tijelo i cjelokupni organizam. Postoje brojni recepti za fermentiranje hrane jer se fermentirati može gotovo sve. Čak i tijesto.

fermentranje hrane

Dok se odvija fermentiranje hrane, stvaraju se blagotvorne probiotičke bakterije koje dokazano, imaju veliki broj pozitivnih učinaka na endokrini sustav, metabolizam, imunitet pa čak i na borbu s alergijama. Probiotici pomažu održati crijevnu floru netaknutom i odličan su saveznik u borbi protiv gljivica koje mogu nastati uzimanjem antibiotika. Prije nego se uputimo u detalje fermentiranja hrane za početnike, uzet ćemo primjer kiselog kupusa, koji dokazano ima više vitamina C nego citrusi i agrumi. Kiseli kupus su cijenili i moreplovci, zbog blagotvornog utjecaja i prevencije skorbuta.

Lagan posao s malo potrebnih detalja

U principu, fermentacija hrane je vrlo jednostavan posao. Ono što je potrebno imati je čist i dostatan spremnik, nekoliko pomoćnih sastojaka i hranu koju želite konzervirati na ovaj način.

Prije nego uopće krenete s fermentiranjem hrane, pogotovo ako ste početnik, najvažnije je osigurati čisto okruženje za pripravke i čiste i suhe posude, kako bi se izbjegla nepoželjna plijesan. Naime, žive kulture (kao one koje se koriste pri fermentaciji hrane) u mokrom okruženju će uzrokovati plijesan na fermentima, što baca sav naš trud u vjetar.

Neki recepti zahtijevaju hermetički zatvorene posude tokom fermentacije, zato treba provjeriti sve detalje koji će biti važni i nakon procesa. Na primjer, povrće bi trebalo biti u čvrsto zatvorenoj posudi za vrijeme kiseljenja, dok Kombucha ipak treba utjecaj zraka za ispravnu fermentaciju.

Također biste trebali znati unaprijed koliko vremena treba određenoj namirnici za ispravnu fermentaciju. Ako se radi o dugoročnom procesu (cca mjesec dana) onda je najbolje naći zamračeno i hladno mjesto gdje će se fermentacija moći odvijati bez nepoželjnih posljedica. Ukoliko osjetite da nešto ne miriše kako treba za vrijeme konzerviranja, najčešće je potrebno mijenjati ferment i početi proces ispočetka.

Recepti za fermentiranje hrane

 

Opcije za fermentaciju su brojne. Možete fermentirati ukusan doručak, povrće i probiotičke pripravke, pa čak i kruh. Sve je više popularan kruh od kiselog dizanog tijesta ili sour bread.

Fermentirana mediteranska salata

Ovaj recept je vrlo popularan u mediteranskim i južnoameričkim državama. Koristi se kao prilogu uz brojna jela tokom cijele godine.

fermentirana mediteranska salata

Sastojci:

  • voda (500ml)
  • ocat (vinski ili jabučni)
  • morska sol bez jodi
  • ljuta paprika
  • mrkva
  • cvjetača
  • celer

Svo povrće sitno nasjeckajte. Kod fermentiranja je važno koristiti staklene posude, a kad je salata u pitanju, poželjno bi bilo da su i duboke, kako biste što više sitnog povrća mogli spremiti. Sol (1 žlica) rastopite u vodi i dodajte ocat.

Kad ste svo povrće dobro ugurali u staklenku, tekućinom prelijte povrće i stavite teret na vrh, kako bi povrće ostalo dobro stisnuto.

Za ovaj recept je potrebno 5 dana ostaviti prelivenu smjesu pod teretom u mračnoj i hladnoj prostoriji. Povrće nakon 5 dana možete servirati ili spremiti za zimu. No imajte na umu da je najbolje potrošiti smjesu unutar 3 mjeseca od stavljanja u hladnjak.

Namaz od fermentiranih sjemenki

Namaz od fermentiranih sjemenki

Sastojci:

  • sojino vrhnje ili jogurt
  • polovica pečene tikve (po mogućnosti hokkaido)
  • sol (bez jodi)
  • 100 g bučinih sjemenki
  • bučino ulje

Bučine sjemenke je potrebno namočiti i ostaviti u vodi 2 dana. Nakon toga ih je potrebno isprati. Fermentirane sjemenke pomiješajte s ostalim sastojcima u blenderu i postepeno dodajite sojin jogurt dok se sastojci ne pretvore u namaz. Čuvati u hladnjaku. Nakon 3 dana smjesa se može servirati, no ako želite više kiseli okus slobodno ga pustite u hladnjaku i dalje. S obzirom da se proces fermentacije u ovom slučaju nastavlja odvijati, namaz će biti kiseliji što duže stoji.

0 Odgovori

Odgovori

Želite li se pridružiti raspravi?
Slobodno pridonesite

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.